
Maria Wiman
Maria Wiman är välkänd för de allra flesta som är verksamma i skolans värld. Kolumnist, författare och föreläsare. Och inte minst lärare! Hennes med forskning faktaspäckade böcker: https://www.adlibris.com/se/sok?q=wiman+maria Varje fredag en artikel, eller snarare rapport, från klassrumsgolvet i tidningen Vi lärare: https://www.vilarare.se/tag/maria-wiman/
Gustav Sundh, ”skolgårdsläraren!”

Gustav Sundh är den välkände fritidsledaren ”skolgårdsläraren”, författaren och föreläsaren som alltid står på barnets sida. Hans insatser i skolmiljön är vida kända med aktiviteter, boden med utlåningssaker, systemen med ansvarsbyggande rutiner och allt sådant som sällan finns med i ”rastverksamhet”. Men viktigast är att se och höra varje barn. Särskilt har det blivit med de udda, kantstödda barnen, de som inte längre litar på oss vuxna. Lyckligtvis skriver Gustav också om dem, så alla kan läsa! https://www.facebook.com/search/top?q=skolg%C3%A5rdsl%C3%A4raren%20gustav%20sundh
Nominera någon eller några till Minnesfonden!
Året om kan man lämna förslag till styrelsen på vem/vilka du vill ska premieras. Stiftelsens e-postadress är: mansstiftelse@gmail.com.
Glöm inte ange namn, adress, telefonnummer och – i förekommande fall – hemsida.
Syftet med fonden är att lyfta fram föredömen, förebilder för andra. Tidigare års mottagare av fondens stipendium har på många olika sätt hittat vägar och utformningar. Där hittar man många gemensamma drag men med lokala, starka variationer. Till exempel:
- Att skolan grundar sitt arbete på att bygga goda och trygga relationer mellan samtliga som i skolan har sin arbetsplats. Att bli sedd och lyssnad på är grunden för ömsesidig respekt.
- Att en närvarande elevhälsa är navet i skolans arbete. Det skapar trygghet för både elever och personal att det finns en självklar struktur att vända sig till för omedelbart stöd och direkt lots vidare i samhället.
- Att eleverna är delaktiga i valet av arbetssätt och trygghetsarbete.
- Att ett omsorgsfullt främjande och förebyggande arbete gör risk- och friskbedömningar, både av arbetsmiljön och för individer.
- Att vårdnadshavare deltar i trygghetsarbetet.
- Att hela personalen möter problem med samsyn och tydlighet.
- Att skolan organiserar personalledd rastverksamhet för elevernas fysiska aktivitet och relationsbygge.
Lämna ett svar