Maria Wiman

Maria Wiman är välkänd för de allra flesta som är verksamma i skolans värld. Kolumnist, författare och föreläsare. Och inte minst lärare! Hennes med forskning faktaspäckade böcker: https://www.adlibris.com/se/sok?q=wiman+maria Varje fredag en artikel, eller snarare rapport, från klassrumsgolvet i tidningen Vi lärare: https://www.vilarare.se/tag/maria-wiman/

Lyssna här på Marias programförklaring till varför skolan är den viktigaste institutionen för hela vårt samhälle. Här berättar hon varför, och vad som behövs för att skolan ska bli den trygga platsen som alla våra barn, våra lärare och inte minst föräldrar längtar efter!

Gustav Sundh, ”skolgårdsläraren!”

Debattartikel om elevhälsa i GP 23-05-10

https://www.gp.se/debatt/bristen-p%C3%A5-fungerande-elevh%C3%A4lsa-i-skolan-g%C3%B6r-att-barn-g%C3%A5r-under-1.99044589

Nominera någon eller några till Minnesfonden!

Året om kan man lämna förslag till styrelsen på vem/vilka du vill ska premieras. Stiftelsens e-postadress är: mansstiftelse@gmail.com.

Glöm inte ange namn, adress, telefonnummer och – i förekommande fall – hemsida.

Syftet med fonden är att lyfta fram föredömen, förebilder för andra. Tidigare års mottagare av fondens stipendium har på många olika sätt hittat vägar och utformningar. Där hittar man många gemensamma drag men med lokala, starka variationer. Till exempel:

  1. Att skolan grundar sitt arbete på att bygga goda och trygga relationer mellan samtliga som i skolan har sin arbetsplats. Att bli sedd och lyssnad på är grunden för ömsesidig respekt.
  2. Att en närvarande elevhälsa är navet i skolans arbete. Det skapar trygghet för både elever och personal att det finns en självklar struktur att vända sig till för omedelbart stöd och direkt lots vidare i samhället.
  3. Att eleverna är delaktiga i valet av arbetssätt och trygghetsarbete.
  4. Att ett omsorgsfullt främjande och förebyggande arbete gör risk- och friskbedömningar, både av arbetsmiljön och för individer.
  5. Att vårdnadshavare deltar i trygghetsarbetet.
  6. Att hela personalen möter problem med samsyn och tydlighet.
  7. Att skolan organiserar personalledd rastverksamhet för elevernas fysiska aktivitet och relationsbygge.